Helaas zijn we gestopt met onze Tuin/brocantemarkt.
We hebben het jaren met plezier gedaan.
Op woensdag- en zaterdagmiddag verzorgden we samen met de bewoners voor schappelijke prijzen een tuinmarkt. U vond hier tweedehands curiosa, brocante, tuingereedschap, tegels, buitenpotten, prullaria, tuinbenodigdheden, etc.
Alternatieve Tuinmarkt “De A.R.M.zaligheid”
was gevestigd op de Koningsweg 358, Utrecht
(hoek Laan van Maarschalkerweerd)
Onderstaand een stukje geschiedenis:
Zomer, authenticiteit, gezelligheid, solidariteit, duurzaam en diversiteit. Enkele typerende woorden voor het Alternatief Tuin Centrum “De ARMzaligheid”, inmiddels beter bekend als de Brocantemarkt van Utrecht. Niet geheel zonder reden is onze tuinmarkt opgenomen in de lijst van de 100 leukste woonwinkels, en zal haar deuren dan ook weer openstellen van april tot september. Ook dit jaar met een wekelijks variërend aanbod. Van tuinmeubilair tot gereedschap, en van brocante tot curiosa. Vanzelfsprekend alles te verkrijgen tegen de scherpste prijzen zoals u van ons gewend bent.
Initiatiefneemster is Toos Biljard. In samenwerking met Wijnand Top, bewoner vanaf het eerste uur van Woon- en Werkgemeenschap Klein ARMelisweerd, zijn zij de tuinmarkt acht jaar geleden gestart. Toos heeft na haar studie HBO Maatschappelijk Werk 25 jaar gewerkt in de winkels van Kringloop Centrum Utrecht op de Oudegracht. Bij de leeftijd van 60 jaar werd het idee geboren om een kleinschalig project ‘aan huis’ op te starten. Voor en met de bewoners van ‘Woon-werkgemeenschap ARMelisweerd’. Deze gemeenschap bood ook plek aan bewoners met autismespectrumstoornissen, NAH, verstandelijke beperkingen en/of psychische problematieken. Het doel was om vanuit de woonwerkgemeenschap een gezamenlijke activiteit te creëren ten behoeve van de inwoners van Utrecht en omstreken. De start van een alternatief tuincentrum met daarin het aanbieden van tuinspullen en het tot stand brengen van een veilige en gezellige omgeving is de bindende factor gebleken. Anno 2014 is het uitgegroeid tot een aanzienlijke expeditie waarbij dezelfde doelstellingen en idealen nog steeds van kracht zijn en de bezoekers dit gevoel delen. Credo van Toos is: “Wie goed doet, goed ontmoet.” En dat is ook precies de afspiegeling gebleken van de gezellige en karakteristieke tuinmarkt. Toos en de andere medewerkers liepen rond om de klanten zo goed en vertrouwd mogelijk te woord te staan. Of het nu ging om de verkrijgbare spullen of om een algemeen praatje onder het genot van een kop koffie, sfeer, behulpzaamheid en gezelligheid straalt uit onder de medewerkers, en de bezoekers krijgen de mogelijkheid om daar deel vanuit te maken. Het resultaat? Mensen komen echt op de tuinmarkt een dagje uit, en is er een diverse klantenkring opgebouwd met ieder zijn eigen budget waarbij de keuze kan worden gemaakt uit diverse fraaie tweedehands tuinspullen. Waar Toos zichzelf over tien jaar ziet? Meer op de achtergrond in de tuinmarkt, snuffelend tussen de spulletjes, een kopje koffie drinkend op het terras, pratend met de andere bezoekers die ook een dagje uit zijn…